La societat actual amb avenços científics constants i amb canvis estructurals i socials continus fa que demandi nous tipus de professionals amb capacitats diferents de les que tenien fins ara i és per això que la capacitat d’adaptabilitat i la flexibilitat han de ser característiques fonamentals en els nostres professionals en el moment actual. Però és evident que encara que els nostres professionals tinguin aquestes característiques, és necessari que les institucions que tenen responsabilitats formatives també tinguin aquestes mateixes capacitats adaptatives i donin resposta ràpida a les noves necessitats.

Els col·legis professionals han de poder transmetre aquesta informació a les institucions encarregades del procés formatiu, com són les universitats, ja que són aquests els que millor detecten les necessitats presents en la ciutadania, ja que els col·legiats hi estan en contacte directe i permanent. Les universitats han d’entomar aquesta demanda i intentar donar-hi resposta adaptant, en la mesura del possible, el currículum formatiu.

Aquesta adaptació és especialment rellevant en una professió com la psicologia, on aquesta té un àmbit d’actuació molt ampli i molt interrelacionat amb d’altres professions. Actua a nivell de molts departaments (salut, educació, empresa, governació, justícia, interior, treball, afers socials i famílies,…), és a dir, és un àmbit interdepartamental on treballant de forma interdisciplinar han de ser competents en temes concrets i emergents. Per aquest motiu es fa especialment necessari un estudi dels nous perfils per fer propostes concretes.

Per exemple, en el departament d’interior on les necessitats que avui tenen els cossos de seguretat i emergències arran de les demandes socials i les noves formes d’interpretació dels fets, cal que els professionals de la psicologia que treballin en aquest entorn tinguin una especialització sobretot temes de comunicació, lideratge, intervenció en grans catàstrofes, gestió emocional,..

Per exemple, en el departament de treball on les necessitats que avui tenen les empreses arran dels canvis tecnològics i les noves eines digitals, cal que els professionals de la psicologia que treballin en aquests entorn tinguin una especialització sobretot en temes de branding, màrqueting digital, videocurrículum, portals d’ocupació, xarxes socials, gestió del talent, gamificació,…

 

Text: Jordi Vilardell Molas.

Photo by rawpixel on Unsplash

0 respostes

Deixa una resposta

Vols unir-te a la conversa?
No dubtis a contribuir!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *